Założenie rezerwacji jest proste, wymaga tylko wypełnienia krok po kroku "formularza rezerwacji"- wpisanie kierunku oraz daty podróży, danych pasażera: imię, nazwisko, a następnie zaakceptowania klikając pole "Zarezerwuj bilet"
Bilet elektroniczny (e-ticket) zawierający wszystkie niezbędne informacje dotyczące zakupionego lotu otrzymują Państwo automatycznie na skrzynkę e-mailową podaną podczas rezerwacji w ciągu 24h-48h.
Bilet lotniczy może zostać zakupiony najpóźniej 4h przed planowanym lotem w miarę dostępności miejsc
Karta Pokładowa (Boarding card/pass) to dokument zawierający dane pasażera, niezbędna do wejścia na pokład samolotu.
Do zakupu biletu lotniczego wymagane jest posiadanie takich dokumentów jak: dowód osobisty lub paszport. W przypadku podróżowania do krajów wymagających wizy - wymagana jest także wiza.
Jeżeli okres podróży kończy się przed upływem ważności dokumentu można wraz z nim podróżować - chodzi tu o loty europejskie, natomiast w przypadku krajów arabskich wymagana ważność paszportu przy wjeździe wynosi 60 dni od daty wygaśnięcia wizy.
Każdy pasażer, w tym także dzieci do 2-go roku życia muszą posiadać dokument tożsamości, może nim być paszport tymczasowy, paszport biometryczny lub dowód osobisty
Legitymacja szkolna nie jest dokumentem upoważniającym do zakupu biletu. Zawsze wymagane jest posiadanie dowodu osobistego lub paszportu.
Odprawa to kolejny etap po zakupie biletu, podczas którego pasażer podając dane z dokumentu tożsamości otrzymuje Kartę Pokładową. Odprawa może odbywać się bezpośrednio przed lotem na lotnisku, lub drogą internetową (online).
W zależności od wyboru linii lotniczych, odprawa online dostępna jest od 30 dni do 4h przed planowaną podróżą, w przypadku odprawy na lotnisku - w dniu lotu.
W niektórych sytuacjach, jeśli pasażer zmuszony jest do odprawy na lotnisku, tanie linie lotnicze jak Wizzair, Ryanair pobierają dodatkową opłatę. W momencie zakupu biletu otrzymują Państwo informację do kiedy i w jakiej formie dokonać odprawy oraz o ewentualnych opłatach.
Odprawa to kolejny etap po zakupie biletu drogą internetową (online). Pasażer dokonujący zakupu poprzez nasz serwis obsługiwany jest kompleksowo, jego odprawą zajmują się konsultanci, zostaje On drogą mailową poinformowany odnośnie jej szczegółów.
Zgodnie z warunkami przewoźnika każdy pasażer bez wyjątku chcąc ominąć kolejki do samolotu powinien wykupić sobie dodatkową opcję "pierwszeństwa wejścia na pokład".
Rodzice którzy podróżują z dzieckiem i potrzebują wózka, mogą z niego korzystać bezpłatnie na płycie lotniska aż do momentu wejścia na pokład. Po wylądowaniu obsługa dostarcza go ponownie przed schody prowadzące do samolotu.
Punkty odprawy bagażowej "check-in" otwierane są co najmniej 3h przed planowanym lotem, zamykane 40 minut przed startem samolotu, natomiast zamknięcie bramek "gate" odbywa się 30 minut przed lotem. Jeżeli pasażer podróżuje z samym bagażem podręcznym powinien przybyć na lotnisko najpóźniej 45 minut przed planowaną podróżą (zachęca się 1h wcześniej), natomiast osoby podróżujące z bagażem rejestrowanym powinny przybyć na lotnisko minimum 2h przed lotem.
Opłata wcześniejszego wyboru miejsca dla pasażerów podróżujących w klasie ekonomicznej jest dodatkowo płatna. Wysokość opłaty za miejsce w samolocie uzależnione jest od jego rodzaju (np. z większą przestrzenią na nogi) oraz typu biletu.
Cena biletu nie obejmuje ubezpieczenia. Jest to dodatkowa opcja, którą pasażer może dodatkowo dokupić przed lotem.
Każdy pasażer może wnieść na pokład samolotu bagaż podręczny nie przekraczający wymiarów 55x40x23cm. Instrumenty muzyczne tj. gitara, wiolonczela, czy skrzypce, które przekraczają wymiary bagażu można przewozić na pokładzie samolotu po wcześniejszej rezerwacji miejsca dla nich oraz po uiszczeniu odpowiedniej opłaty.
Warunki podróżowania z nogą w gipsie zależą od ustaleń poszczególnych linii lotniczych którymi odbywa się podróż. Przeważnie nie sprawia to żadnego problemu, jednak gdy chodzi o poważniejsze złamania (np. unieruchomiona cała kończyna) wówczas pasażer powinien poinformować linie o swoim zapotrzebowaniu na pomoc i często wymaga to dokupienia dodatkowych miejsc.
Każdy pasażer który tego wymaga może w bagażu podręcznym przewozić lekarstwa oraz sprzęt medyczny wyłącznie do użytku osobistego. W przypadku większej ilości lekarstw (na dłuższy czas pobytu) należy posiadać zaświadczenie lekarskie o konieczności ich zażywania.
Osoby z dysfunkcją narządów słuchu, wzroku podróżujące samotnie powinny ten fakt zgłosić nie później niż na 48h przed lotem ze względu na procedury bezpieczeństwa.
Okresem najbezpieczniejszym dla podróżujących kobiet w ciąży jest okres pomiędzy 14 a 27 tygodnia ciąży. Kobiety mogą podróżować samolotem za zgodą lekarza prowadzącego, bez konieczności posiadania zaświadczenia do 32 tygodnia ciąży, powyżej 32 tygodnia wymagane jest wypełnienie formularza MEDIF - dla Pasażerów Wymagających Szczególnej Opieki - w przypadku linii LOT.
Zarówno w regularnych, jak i tanich lotach obowiązują zasady przewozu osób niepełnoletnich. Dzieci poniżej 12 roku życia latają pod opieką rodziców, lub w asyście personelu pokładowego. Tanie linie Ryanair nie przewożą dzieci, jedynie młodzież od 16 roku życia, natomiast węgierskie tanie linie Wizzair na swój pokład zapraszają dzieci które ukończyły 14 lat, jednak pod warunkiem że nie ponoszą one odpowiedzialności podczas lotu za osoby w wieku poniżej 14 lat.
Wbrew zasadom przewozu w bagażu podręcznym łącznie do 100 ml płynów, w przypadku podróży z niemowlętami na pokład samolotu można zabrać ze sobą zarówno mleko modyfikowane, jak również inne napoje traktowane jako żywność specjalnego przeznaczenia, które należy jedynie okazać w trakcie kontroli bezpieczeństwa bagażu.
Według linii lotniczych INFANT oznacza niemowlę, dziecko które nie ukończyło 2 roku życia.
Według prawa dziecko podróżujące samotnie za granicę musi posiadać zgodę obojga rodziców. Jeżeli podróżuje z jednym rodzicem, lub dziadkiem czy babcią (osoba trzecia), sam fakt posiadania dokumentu tożsamości upoważnia je do podróży, wówczas pisemna zgoda rodzica nie jest wymagana.
Zezwolenie na wyjazd (tzw. wiza) to forma pieczątki, wpisu lub naklejki w paszporcie uzyskiwana najczęściej w ambasadzie kraju do którego się wybieramy, sporadycznie na przejściu granicznym. Aby sprawdzić do jakich krajów wymagana jest wiza należy wejść na stronę polskiego MSZ lub ambasady danego kraju.
Ważność wizy to okres od daty wydania do daty jej upływu. Długość wizy - czas pobytu uzależniony jest od charakteru podróży: wiza w celach turystycznych, dotycząca leczenia, spotkania biznesowego, uregulowania spraw biznesowych czy wreszcie wiza tranzytowa (jedynie przejazdem) oraz studencka.
Paszport osób podróżujących do Turcji musi mieć ważność 6 miesięcy licząc od dnia zakończenia podróży.
Pasażer który nie opuszcza terminala tranzytowego nie potrzebuje wizy tranzytowej, jednak należy opuścić dany kraj w ciągu 8h od przybycia do niego. Jeśli jednak z jakiegoś powodu pobyt przekracza 8h należy posiadać wizę tranzytową.
Największym zainteresowaniem wśród turystów cieszą się wizy do USA, Kanady, Rosji, Chin, Indii oraz Białorusi. Wszystkie te państwa mają swoje przedstawicielstwa w Polsce i właśnie w nich można starać się (ubiegać) o wizę. Wydawaniem dokumentów wizowych zajmują się wydziały konsularne ambasad danego kraju.
Urząd Lotnictwa Cywilnego w Polsce ustala listę pożądanych rzeczy które można ze sobą zabrać na pokład samolotu, są to płyny, żele, aerozole (do 100ml/100g), leki, żywność (pod pewnymi warunkami), sprzęt elektroniczny oraz odzież wierzchnią.
Polska oraz większość krajów europejskich leży w strefie czasu środkowoeuropejskiego (GMT +01:00). Godziny lotów umieszczone na bilecie lotniczym zawsze podane są wg czasu obowiązującego w miejscu wylotu (wg czasu lokalnego), natomiast godziny lądowania wg czasu obowiązującego w kraju do którego się udajemy. W przypadku lotu ze zmianą strefy czasowej nie należy obliczać czasu podróży na podstawie godzin wylotu i lądowania podanym na bilecie.
Lot transferowy (z przesiadkami) wiąże się z odbyciem co najmniej dwóch lotów, pierwszego z portu wylotu na lotnisko przesiadkowe i drugiego do miejsca docelowego. Jeżeli podróż odbywa się z bagażem rejestrowanym linie lotnicze najczęściej transportują taki bagaż same do następnego samolotu nie angażując pasażerów. Przed lotem należy dlatego dobrze oznaczyć swoją walizkę wpisując kod portu docelowego.
Podróżując do Kanady drogą lotniczą konieczne jest posiadanie karty eTA (Electronic Travel Authorization), czyli Elektronicznej Autoryzacji Podróży. Dotyczy ona obywateli krajów od których nie jest wymagana wiza do Kanady. Posiadanie kanadyjskiej eTA będzie potrzebne osobom podróżującym wyłącznie drogą lotniczą oraz mającym przesiadkę w Kanadzie.
Jeżeli pasażer sam rezygnuje z podróży, ze zwrotem biletu w zależności od jego warunków bywa różnie. Bilety kupione w promocji lub bilety tanich linii lotniczych są bezzwrotne. Jeżeli natomiast bilet został kupiony w taryfie ekonomicznej (dotyczy lotów liniami regularnymi) i wg warunków podlega zwrotowi, można go zwrócić i domagać się części wydatków, nierzadko nawet po planowanym terminie lotu.
Nawet niewielkie zmiany w danych osobowych pasażera mogą być zabronione przez linie lotnicze, natomiast każda zmiana po zakupie biletu wg stosowanych przez nie zasad dozwolona jedynie pod warunkiem opłaty za nią.
Zmiana daty podróży po wykupieniu biletu wiąże się z dodatkowymi opłatami (za zmianę wg warunków przewoźnika).
W większości przypadków nie jest problemem dokupienie bagażu rejestrowanego, natomiast bilety kupione z dwoma bagażami (podręcznym i głównym) nie podlegają zwrotom samego bagażu. Jedyną opcją jest lot z samym bagażem podręcznym i zrezygnowaniu z bagażu głównego jeśli jest zbędny.
Przy wybraniu podczas zakupu biletu "przelewu bankowego" jako formę płatności, w większości przypadków można go dokonać tylko wtedy jeśli czas pomiędzy rezerwacją a wylotem wynosi co najmniej 14 dni. Płatność należy uiścić w ciągu 1 dnia roboczego od czasu dokonania rezerwacji.
Kupujący bilet (płatnik) nie musi być osobą odbywającą podróż.
Jeżeli kupując bilet rezerwacja zakończyła się pomyślnie, jednak nie otrzymaliście na podany podczas rezerwacji mail potwierdzenia, może to oznaczać że adres mailowy podano błędnie, lub że wiadomość trafiła do zakładki SPAM. Jeśli jednak to żadna z tych opcji, należy skontaktować się z działem obsługi pod numerem infolinii podanej na stronie.